Uzayda Türkler Var Tasarım Odaklı Düşünme Atölyesi

Farklı etkinlikler arayan teknoloji tasarım,  Bilişim Teknolojileri, Fen ve Teknoloji ve Sınıf öğretmenleri için oluşturulmuş ders içinde veya ders haricinde uygulama imkanınızın olacağı, bütün materyalleri ücretsiz olarak sunulmuş Uzayda Türkler Var atölyesinden bahsetmek istiyorum.

Uzayda Türkler Var nedir?

Uzayda Türkler Var; Stanford tasarım okullarının çocuklarda tasarım odaklı düşünme yöntemini geliştirmeye yönelik ortaya çıkardığı 6 adımlık tasarım sürecinden geçmesini sağlayarak, farklı bir bakış açısı kazanmalarını hedefleyen ücretsiz bir atölye kitidir. Uzayda Türkler Var atölyesi bu 6 adımı uygularken yaratıcı düşünme, merak, 21. yy becerileri, küresel hedefler, iletişim-liderlik becerileri ve milli birlik – vatan sevgisi gibi bir çok kazanımı çocuklarımıza atölye süresi olan 6 saat gibi kısa bir sürede edindirmeyi hedefliyor.

Uzayda Türkler Var Atölye Kiti İçeriği

Uzayda Türkler Var Atölyesinin Hikayesi

Atölyenin hikayesi, uzayda yaşamın mümkün olduğunu düşünen Uzayda Türkler Var başkanı Yılmaz bey 50 kişilik bir ekip kurar. Zorluklarla sonunda ulaştıkları gezegene Göktürk-1 ismini verirler. Göktürk-1 gezegenine ulaşan 50 genç kaşifimiz bilinmezlikler içindeki Göktürk-1 gezegenindeki problemleri çözmeye koyulurlar ve gezegen hakkında bilgi toplamaya başlarlar.

Kaşiflerimizin topladığı problemler Dünya’yı da ilgilendiren küresel ve toplumsal problemleri de içeriyordu. Karşılaştıkları bu küresel problemler için Türkiye’deki genç mucitlerden yardımlar beklerler. Her vatandaş karşılaştıkları güçlükleri Türkiye’ye mektuplarla iletirler. Bu mektuplarla gönderilen yardım mesajları ulaşım, sağlık, iletişim, güvenlik, ve birçok toplumsal, küresel problemlerle ilgiliydi.

Göktürk-1 gezegeninde kaşiflerimizin elinde bulunan 3 boyutlu yazıcı ile Türk mucitlerden gelen ürün fikirleriyle problemlerine çözüm üretmeyi düşünmektedirler.

Uzayda Türkler Var Atölye Kiti Kazanımları

Uzayda Türkler Var Atölyesinin Süreci

Empati Kur

Öğrenciler kaşiflerin mektupla gönderdiği 50 vatandaş kartından istedikleri kartı seçerler, mucidimiz seçtiği kartın üzerinde yazan problem durumunu okur ve derinlemesine anlamlandırır. Atölye kiti içinde bulunan mucidin el kitabında bulunan problemi yaşayan kişinin yaşadığı problem karşısında nasıl hissettiği mucide sorulur.

Sonrasında kılavuzda öğrencilerden empati kelimesinin tanımlanması isteniliyor.

Problemi Tanımla

Tanımlama aşamasında genç mucidimiz, kaşifin Göktürk-1 gezegeninde nasıl bir toplumsal problemle karşılaştığını tanımlar. Dünyada var olan problem durumları ile eşleştirir ve bu toplumsal problemi internet ve farklı kaynakları kullanarak üzerinde araştırma yaparak elde etmiş olduğu bilgileri açıklar. Problemin net bir çerçevesini çizer.

Rehber rolünde olan öğretmenlerimiz, problemin ne tür bir toplumsal probleme denk geldiği ve problemi tanımlama konusunda mucitlere rehberlik yapar.

Fikir Üret

Fikir Üretme aşamasında mucitlerimiz, problem durumuna karşılık nesnel bir fikir üretirler. Ortaya konulan Fikirlerinin kaşif kartlarında yazan problemi çözmesi büyük önem taşıyor ve bu konuda rehberlerimizin yönlendirmeleri çok önemli. Beyin fırtınası yapan çocuklarımız icat etmeyi planladıkları fikirlerini çizerler ve çizim üzerinde özelliklerini belirtirler.

Prototiple

Prototiple aşamasında mucitlerimiz, fikir halindeki icatlarını oyun hamuru kullanarak birer nesne haline getirirler. Tasarladıkları icatlarına ait çizim ve açıklamalarını yazarlar.

Test Et

Test Et aşamasında Mucitler prototiplerini, yanında bulunan arkadaşı ile değiştirerek “eş değerlendirmesi” yaparlar. Eş değerlendirmesi sonucuna göre soru sormak veya değiştirilmesini istediği kısmı birlikte tartışarak uzlaşırlar.

Uzlaşan mucitlerimiz tasarımına tekrardan oyun hamuru, çizim ve fikir üzerinde şekil verirler. Prototip, nihai haline gelene kadar bu süreç devam eder. Nihai halinde ürüne bir isim verilir. Atölye ortamında diğer arkadaşları ile prototipin son hali sunulur.

Paylaş

Genç mucitlerle birlikte yapılan tüm bu prototipleri nasıl ürün haline getirecekleri ve bunu nasıl Göktürk-1 gezegenine gönderileceği tartışılır. 3 Boyutlu yazıcılardan bahsedilerek, Uluslararası Uzay İstasyonu’da dahil olmak üzere Göktürk-1’de bulunan kaşiflerde de bu cihazdan bulunduğundan bahsedilir. 3 Boyutlu tasarım aracı olan Tinkercad aracını kullanarak, prototipledikleri ürün fikirlerini 3 boyutlu model haline getirirler ve bu çalışmayı kaydedip proje adına paylaşırlar.

Atölye Kitine Nasıl Ulaşırım?

Uzayda Türkler Var Web sayfasından atölye kitine ulaşabilir.  Uzayda Türkler Var’ın gönüllü eğitmeni olabilir ve yaptığınız atölyeleri web sayfası üzerinde yayınlayabilirsiniz.
Detaylı bilgi için uzaydaturklervar.com‘ u ziyaret edebilirsiniz.
Uzayda Türkler Var Gönüllü Eğitmenlerini arıyor.

Yazar: Ahmet Kemal YILDIZ

Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği mezunu bir Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi Öğretmeniyim. Bilişim Teknolojileri ve Yazılım dersi ile ilgili ders etkinlikleri, kaynak materyaller, örnek etkinlikler ve Bilişim Teknolojileri hakkında ilgi duyduğum birçok konu hakkında vakit buldukça buradan blogluyorum. :)

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir